Thursday, July 12, 2012

Email Terakhir Jay IV



EMAIL TERAKHIR JAY IV (FINAL)
Karya Ummy N.M, Noormasjid



"MARCUS JAY FONG"

Itu nama yang tertera pada banner kertas yang dibawa oleh seorang wanita berkaca mata dan bermata sepet di Narita Airport, lapangan terbang yang berlokasi di Chiba Profecture itu. Dicelah ramainya manusia lain yang sedang menunggu wanita bersweater yang tidak berapa tinggi itu mengangkat dan menjulang banner kertas itu dan berharap adalah orang yang bernama itu datang kepadanya.

Dari jauh Jay sudah dapat menangkap namanya diamang-amang oleh perempuan yang tidak dikenalinya itu. 'Sepatutnya Rahim yang datang. Hem, mungkin dia ni salah seorang staff syarikat," bisik hati Jay sambil mengheret bagasinya menuju ke arah wanita itu.

"Wa ta shi no namewa Jay desu," Suara Jay yang sudah tercegat dihadapan perempuan itu yang hampir tidak perasan kehadirannya di celah suasana yang bingit dengan sanak saudara dan sahabat yang menunggu keluarnya puluhan manusia dari perut kapal terbang itu. Akhirnya wanita itu perasan juga kehadiran Jay tercegat di hadapannya. Dia tersenyum seraya melipatkan bannernya.

"Sik payahlah awak nak berbahasa Jepun, saya orang Melayu Sarawak," Ujar perempuan itu tersenyum sambil menghulurkan tangannya. Dia memperkenalkan namanya sebagai Katrina dan nama panggilannya adalah K. Warga Malaysia yang sudah tiga tahun berada di bumi Japan itu.

"Saya ingat awak orang Jepun, ciri-ciri fizikal awak macam orang Jepun"

"Ehm, mungkin sebab lama sangat kat sini, dan tak balik malaysia, fizikal saya terus berubah," sahut wanita itu mesra. "Rahim banyak bercerita tentang awak." sambungnya lagi dalam perbualan mereka sementara menuju ke kereta yang sudah sedia menunggu.

"Ya, Rahim tu kawan rapat saya di Malaysia. Sepatutnya kami sama-sama dihantar ke sini lima tahun yang lepas, tapi saya menolak."

"Awak agak hebat berbahasa Jepun?" soal Katrina yang kagum dengan kebolehan Jay apabila melihat Jay memperkenalkan dirinya dan bersembang sedikit dengan pemandu teksi Jepun yang memandu dihadapan.

"Sudah tujuh bulan saya belajar, setiap tiga hari seminggu saya akan ke kelas bahasa Jepun"

"Wah, tekun nya awak." puji Katrina ikhlas.

"Saya suka bersedia, lagipun saya dengar penguasaan orang Jepun terhadap Bahasa Inggeris begitu lemah sekali...Saya tak mahu sampai orang lain susah sebab saya. Terpaksa menterjemahkan, atau mencari saya yang sesat jalan" ujar Jay sambil tersenyum.

"Ehem, itu dulu Encik Jay, sekarang orang Jepun pun dah expert english." dakwa Katrina. "Owh, saya hampir tak perasan awak tadi, kerana wajah awak takda beza dengan orang sini" sambungnya lagi.

"Saya sebenarnya Chinese, convert to muslim empat tahun yang lepas"

"Owh, kahwin melayu?" soal Katrina.

Jay sekadar menggeleng. Selepas itu wanita itu mulai perasan, selalin perakara yang penting-penting Jay kurang bercakap. Sepanjang perjalanan mereka ke rumah Rahim yang terletak kira-kira 60 kilometer dari Nihonbashi. Lelaki itu seolah banyak berdiam dan berfikir. Sepanjang perjalanan itu Jay dilihatnya menoleh keluar. Seperti merenung yang hanyutnya terlalu jauh. Setiap wanita yang memandu kereta diperhatinya mahupun yang menumpangnya diperhati. Setiap wanita yang di tepi jalan diamatinya, berminat sekali dia dengan pemandangan di sepanjang perjalanan ke Tokyo City khususnya kalau ada objek yang berpakaian wanita. Seperti tercari-cari bayang seseorang.

'Gatal ke lelaki tok? Asik tengok perempuan je?' Bisik hati Katrina sendiri. 'Tak mungkin gatal, wajah dan renungan matanya nampak macam orang yang baik. Pandangannya matanya melihat aku pun begitu sederhana,' nafi Katrina. Dia berhujah dengan dirinya sendiri. Sejuk masih membungkusi segenap ruang kawasan.


"Hahaha... apa dah jadi kawan? Lima tahun dulu kau tolak desakan syarikat hantar kau kat sini, sekarang aku dengar kau sendiri lebih dari 20 kali mohon ditukarkan ke sini? Apa dah jadi?" Kata Rahim ketika Jay sampai ke rumah. Tadi Rahim tengah bermesyuarat, jadi dia tidak dapat menyambut Jay di lapangan terbang. Lalu dia wakilkan pembantunya Katrina.

"Saja suka-suka." sahut Jay ringkas. Dia kepenatan untuk menerangkan semuanya.

"Macam mana dengan Ai-Ai, hari tu di facebook kau aku tengok gambar kau dengan dia. Dahsyat anak bujang kau tu, ganas muka dia!"

"Ai-Ai dah diambil ayahnya, aku ni siapalah, pakciknya saja, aku menumpang kasih sayang saja," jawab Jay.

"K tadi, macam mana dengan dia. Cun tak?"

"Boleh la."

"Kau tanak try? Aku dah takda chance, nanti puan besar marah...!" ujar Rahim berseloroh.

"Kau nak makan dulu ke? Tujuh jam lebih dalam fligt, confirm lapar. Jom lepas kau susun barang kau semua kita pergi makan" sambung Rahim lagi.

"Halal?"

"Aku tahu la kau dah masuk islam Jay, memang aku cari yang halal, habis aku ni islam original, kau ingat selama ni aku makan benda hidung kontot tu ke?" Jay tersenyum sewaktu Rahim memberikan penerangan sambil dia mengemas semua bagasinya di dalam bilik itu.

Kita makan di Nihonbashi, makanan sana sedap-sedap. First restoren yang aku rekemen kau!" Suara Rahim ketika sedang tekun memandu ke destinasi tempat makan yang disarankannya kepada Jay. Jay menurut sahaja. Sejak tujuh bulan yang lepas, Jay banyak makan makanan Jepun. Apa-apa tentang Jepun begitu menarik minatnya. Bahasa, makanan dan apa-apa yang berkaitan dengan Jepun!

"Kau dapat tolong aku tak?" tanya Jay ketika Rahim sedang membelok mencari tempat parking.

"Anytime...tolong apa"

"Cari seorang pelajar malaysia yang menuntut di sini..." sambung Jay.

"Itu aku boleh selongkar kawan kamceng di kedutaan. Tapi kau kena ada nama penuh dia yang tepatlah..." terang Rahim. Kereta mereka akhirnya berhenti di ruang tempat letak kereta di JR Yamanote, Marunouchi Line. Di mana di situ juga terletaknya station keretapi metro masih menjadi nadi bagi bandar Tokyo itu.

"Huda Ratna bt. Abdul Rahman, 27 tahun."

Di Nihonbashi Restaurant, Huda tersedak lalu terbatuk-batuk ketika sedang menghirup Miso Soup itu. Segera dia menyapu tisu ke tepi bibirnya yang basah. Faiz dan Ema memerhatikan saja. Keduanya telah selesai makan. Tinggal Huda saja. Huda memang lambat makan, itu perangai semula jadinya. Dan makanannya selalu saja tak habis. Itu perkara biasa tapi ada sesuatu yang betul-betul lain melanda Huda pada hari itu. Sejak dari tadi, mereka perasan akan perubahan Huda pada hari itu. Apatah lagi si Huda sendiri. Dia lebih perasan akan hatinya sendiri. Entah mengapa, sejak dari tadi hatinya berdebar-debar. Seperti merasakan sesuatu. Tapi dia tidak pasti apa yang dirasainya.

"Kenapa cik Huda kita ni?"

"Entah lah, dari tadi ada orang tu macam gabra je, termenung memanjang..." soal Ema serentak dia mengusik. Huda sekadar tersenyum. Puas juga dia memikirkan, dia melamun, tapi tak tahu apa yang difikirkannya.

"Orang tua-tua kata, kalau orang tu tidak ketentuan, kemungkinan dua perkara akan terjadi kepadanya." ujar Faiz.

"Apa dia?" tanya Ema penuh rasa ingin tahu.

"Pertama, soulmate dia mungkin ada disekitar..."

"Owh, kedua?" Ema bertanya lagi.

"Kedua pula mungkin dia kena angin kus-kus mata kelabu!" Gurau Faiz.

"Sewel!" Ema mencubit lengan Faiz ketika lelaki itu tersengih-sengih dengan gurauannya.

Sejuk masih mencengkam tulang ketika mereka keluar dari restoren. Sekalipun suasana sudah sepi kerana beransur malam, kabus sejuk yang dingin tidak pernah meninggalkan mereka. Semulajadi Huda, dijadikan segala-gala tentangnya begitu lembut. Dia senang kena selsema, senang kesejukan. Kerana itulah dimusim dingin yang memagut sum-sum itu dia akan menaikkan scarf yang terlilit di lehernya hingga ke paras hidung. Itu saja yang boleh menghilangkan sejuk. Berbungkus.

Enjin kereta Rahim telah dipadamkan. Selepas parking kereta, mereka terus saja berjalan menuju ke Nihonbashi. Ketika itu jualah Huda, Ema dan Faiz berselisih dengan mereka. Tidak Jay perasan akan wanita yang berbungkus melintasinya itu kerana tekun memerhati ke arah banggunan-banggunan yang ada di situ. Tetapi Huda, dalam perjalanan mereka ke kereta itu langkah Huda tiba-tiba terhenti!

"Kenapa Huda?" tanya Ema kerisauan apabila melihat kawannya itu memegang dadanya.

"Nafas aku sesak la. Bahagian dada kiri aku ni tiba-tiba sakit..." adu Huda yang masih memegang dadanya.

"Laa," Rest la dulu, aku suruh Faiz bawa kereta ke mari. Sambung Ema lagi kerisauan.

"Tak, banyak sangat makan wasabe tadi kot..."

"Erm, itulah kau, berbungkus macam tu. Scarf tutup hidung, sesak la nafas. Ha lepas tu makan pedas tak berpantang. Ingat lah sikit cik Huda, hati awak tu bukan full lagi. Tinggal separuh aje, lain kali berjaga-jaga sikit," bebel ema lagi.

Malam kian melarut, hari pertama di Tokyo. Jay memerhati persekitaran yang senyap dan sunyi itu melalui cermin kondominumnya. Di mana agaknya Huda. Mungkinkah kedinginan malam sedang membungkusnya? Sudah tidurkah dia...?

Petang Sabtu itu masih cerah dan harmoni. Sekalipun kabus-kabus yang sejuk masih lagi berkeliaran membaluti persekitaran bumi matahari terbit itu, namun hari itu adalah hari yang paling menggembirakan bagi Jay. Penantiannya selama tiga minggu itu berakhir jua. Rahim telah berjaya mendapatkan maklumat tentang Huda. Tapi maklumat yang ini menunjukan Huda Ratna Abdul Rahman bukan seorang pelajar di Tokyo University. Tapi dia seorang pekerja dibawah sebuah Syarikat Singapura. Maklumat Wice ternyata salah. Huda di Tokyo bukan belajar sebaliknya bekerja. Mungkin Wice saja meneka, hati Jay memberikan fakta. Itu semua tidak penting, yang penting sekarang akhirnya, selepas setahun menunggu lagi, dia akhirnya dapat bertemu Huda. Pertemuan itu terlalu dinantikannya, seperti seumur hidupnya hanya untuk pertemuan itu, atau seperti dia dilahirkan ke dunia itu adalah semata-mata untuk pertemuan itu. Begitulah pentingnya pertemuan dengan Huda kali ini bagi Jay. Maklumat tentang tempat tinggal Huda telah berjaya ditemui. Lokasinya juga Rahim arif.

Petang itu juga Jay meminta Rahim menghantarnya ke Shinjuku, kemudian Rahim boleh pulang kerana Jay tidak pasti bila dia akan kembali ke rumah. Dia tidak mengatur pertemuan dengan Huda. Dia ingin melihat saja wanita dari jauh. Entah mengapa, Jay sendiri menantikan saat itu, tapi pertemuan itu tapi dia tidak mempunyai kekuatan untuk betemu Huda. Dia ingin melihat saja dari jauh. Itu saja, itu sajalah dulu. Itu sudah cukup untuk meleraikan perasaan rindunya yang cukup hangat sekalipun cuba didinginkan oleh suasana yang semakin sejuk di bawah Nishi Shinjuku.

Sudah lima jam Jay dibelai kesejukan. Duduk menunggu di sebelah walking cross belakang telefon awam memerhati manusia yang keluar masuk dari Nishi Shinjuku. Tidak ada satu bayangpun yang menunjukkan adanya Huda. Matanya liar memerhati. Sesekali dia terbatuk oleh kesejukan dan mungkin dia sudah merasa kelaparan mula bergayut diperutnya. Langit dan persekitaran mulai dibungkus kelam.

Tiba-tiba, dia melihat dari jauh, susuk tubuh yang semacam dikenalinya. Biarpun memakai sweater yang sangat tebal, dia cukup arif dengan ketinggian pemilik susuk tubuh itu, sekalipun keadaan semakin gelap, wajahnya juga Jay sangat kenal. Bagaimana dia boleh melupakan wajah yang setiap hari ada di dalam kepalanya. Jay bangun, nafasnya bagaikan terhenti. Dia mengiringi langkah perempuan itu.

"Huda..." Panggil Jay. Perempuan itu berjalan terus. Huda tidak mendengarnya, entah mengapalah Jay seperti hilang suara, panggilan itu tadi orang yang sejarak satu meter pun tidak dapat mendengar. Debaran di hati Jay membuatkan nafasnya tersekat, sekali dengan suaranya. Seperti terbenam ke dalam.

"Huda," kali ini panggilan itu lebih nyaring. Akhirnya perempuan itu berhenti. Menoleh ke belakang. Langkah Jay juga berhenti, dia memandang tepat kepada wajah perempuan yang berdiri lebih kurang sejauh 10 meter darinya itu.

Huda memejamkan matanya. Ini adalah mimpi. Suara yang dia kenal dan hafal dihatinya itu sedang memanggil-manggil adalah mimpi. Lelaki yang sedang berada beribu batu jauhnya di Malaysia sedang tercegat berdiri di hadapannya adalah mimpi. Semuanya adalah mimpi! Kata hati Huda menafikan. Jay berjalan perlahan menghampiri Huda. Semakin dekat, Huda pula hatinya semakin berdenyut. Begitu juga Jay. Seperti dua kepingan magnet yang telah ditemukan di dalam satu ruang malam yang dingin. Jay menghampirinya lagi. Huda memejamkan matanya. Masih lagi dia tidak mampu untuk menerima kenyataan itu.

'Bukan,' dan sewaktu Huda ingin berjalan laju meninggalkan lelaki yang sedang menghampirinya dengan getaran resah di dada yang bagai pukul gelora. Jay menangkap tangan Huda lalu mendakap tubuh Huda yang dibaluti jaket tebal itu dari belakang. Huda menguak minta Jay meleraikan dakapannya. Matanya sudah mula berkaca. Wanita itu menguak lesu lagi namun tidak berdaya, kerana dakapan Jay terlalu kemas. Ataupun mungkin rontaannya itu tidak cukup kuat, lesu dan lemah kerana rindunya itu terlalu menebal.

"Huda jangan tinggalkan Jay lagi..." Bisik lelaki itu di belakang telinganya.

"Jay,lepaskan..."

"Huda diam! Jay sudah terlalu banyak berdiam sebelum ini, biar sekarang Jay bersuara, Jay nak ceritakan semuanya..." Kemas sekali tangan Jay memagut belakang Huda. Tangan kanannya melingkari pinggang dan tangan kirinya pula kemas mendakap bahu wanita itu. Huda terdiam, dia merasakan setitis hangatnya air mata menitis di belakang lehernya.

"Huda... saya tahu hati yang saya miliki ini bukan lagi milik saya, ia telah mati empat tahun yang lalu. Ini hati awak..." Jay mula bersuara, lembut sekali suaranya, yang berbaur suara sebak seorang lelaki itu, selembut dakapannya juga.

"Saya ingin awak tahu, cinta saya pada awak, melebihi segala-galanya. Saya tinggalkan semuanya untuk awak. Saya datang kesini beribu batu melawan dunia, untuk mengabdikan diri pada cinta awak. Tolonglah terima Jay Huda. Jay tidak ada destinasi lain lagi. Kalau Huda menolak Jay, beerti Jay mati..." Dakapan Jay semakin kemas. Yakin sekali lelaki itu dengan cintanya. Setelah membaca email Huda, setelah menerima hati pemberian wanita itu, sehinggakan di waktu itu juga Jay masih lagi dapat merasakan cinta Huda hanya untuknya.

"Setahun saya menderita mengejar cinta awak, kemudian tiga tahun saya diseksa dengan kerinduan terhadap awak, setahun lagi saya terus menunggu, sehingga saya sampai ke sini. Sehingga saya dapat mendakap memegang tubuh awak buat kali pertamanya sekalipun semua ini seperti mustahil. Demi cinta Jay untuk awak yang hanya satu, demi penantian yang lima tahun saya ini, tolonglah terima Jay, Huda. Setitik lagi titisan menitis di lehernya. Huda merasakan begitu hangat sekali. Kali ini Jay mendakapnya semakin kemas, mukanya dilenturkan ke hadapan, sehinggakan Huda dapat mendengar bunyi degupan jantung lelaki itu, lesu tapi laju. Seperti jantungnya juga.

Tiba-tiba bayangan Rin muncul, begitu juga seorang anak kecil yang nakal bermain di hadapan matanya. Mata anak kecil itu penuh pengharapan sekali. Tangan dan dakapan Jay dileraikan dengan kudrat yang ada. Sumpah, dengan bersaksikan malam yang dingin dan bintang-bintang yang mencahayakan malam itu, Huda terlalu gembira dengan kedatangan Jay. Terharu, rasa jutaan rindu yang terkumpul sepanjang dia menghilangkan diri jauh dari lelaki itu menggunung. Tapi, dia sudah tidak sanggup lagi untuk berdepan dengan semua halangan yang mendatang. Dia tidak sanggup mengecewakan Rin. Hatinya berbisik, kenapa dia datang ke sini dikala aku sedang berusaha melupakannya, dia mengumpul lagi setiap rasa rindu ini.
Jay meleraikan jua dakapannya. Akur terhadap kerasnya hati Huda.

"Jay, jangan macam ni..."

"Kenapa..."

"Huda dah kahwin, Huda dah bersuami. Kita tak mungkin bersama lagi..." Suara Huda dengan suara yang tersekat-sekat sambil menelan setiap sebaknya mengeluarkan ayat itu di hadapan Jay. Niatnya tiada lain, untuk menghentikan harapan lelaki itu terhadap cintanya, cinta mereka yang tidak mungkin menjadi kenyataan.

Jay terkejut dengan kenyataan Huda, matanya yang berkaca itu memandang Huda dengan sebuah pandangan yang sukar untuk diceritakan.

"Huda tipu!" sangkal Jay. Bergema suara Jay, menyinggahi lorong sunyi Shijoku yang kian dibuai pekatnya malam.

Huda sekadar tertunduk.

"Jangan la kacau Huda lagi, suami Huda ada di atas, kalau dia tahu Jay datang dan peluk Huda macam tadi, masalah besar..." Sambung Huda dengan suara tersekat-sekat. Suara itu tidak cukup untuk meyakinkan Jay.

"Huda tipu," Kata Jay sambil menarik nafas dan mengelap mukanya dengan lengan baju. Matanya merah membendung juraian airmata yang terus menitis. "Huda tunggu Jay kan? Huda kat sini sebab lari dari Jay kan? Tapi Huda masih sayang Jay kan? Huda jangan tipu Jay. Jay tahu hati Huda. Jay dapat rasa!" desah Jay lagi seraya mendongak ke atas, menghalang takungan air mata lelakinya dari terus jatuh kelihatan oleh wanita pujaannya itu.

"Maafkan Huda Jay, Huda balik dulu suami Huda menunggu..." suara Huda buat kali kedua. Jay kian lemah. Kali ini kenyataan kedua itu memaksa Jay untuk percaya, benarlah, mungkin benar, Huda sudah dimiliki insan lain. Jay melutut dan tunduk kebawah. Betul-betul kecewa, kekecewaan yang terlalu seperti yang dapat dilihat di kebanyakan filem yang tragic. Lebur hati Huda melihatnya. Jay betul-betul tidak dapat berfikir. Benarkah kenyataan Huda itu? Atau sengaja untuk menjauhkan diri daripadanya?

Huda melihat Jay yang sudah 'rebah' di hadapannya itu. Huda juga terseksa. Tapi kalau Huda membiarkan diri untuk mengikut kata hatinya bahawa, hatinya ingin mendakap Jay. Hatinya ingin mencurahkan semua aduan rindu yang membungkam sekian lama. Hatinya ingin menceritakan betapa pedihnya setiap saat yang dia lalui setiap kali dia memikirkan Jay yang tidak mungkin mampu dimilikinya. Kalau dia mengikut kata hatinya, sebuah rumahtangga akan hancur. Dia tidak sanggup. Suara hatinya yang tidak menyedari bahawa hakikat sebenarnya Rin sedang bahagia disamping Nazmi suaminya yang dikasihi.

Akhirnya, bersaksikan malam yang kelam, dan sejuk yang masih mendakap persekitaran itu, perlahan-lahan Huda melangkah meninggalkan Jay yang sudahpun bangun dari rebah melutut hiba. Jua bersama angin yang kian dingin dan bintang yang bersinar malap, Jay juga melangkah, membawa hatinya yang luka berdarah mereka berjalan ke dua kutub yang bertentangan.

Lapan langkah perjalanan Huda yang lesu itu, terimbas kembali bayangan seorang lelaki yang mengejar cinta Tuhannya untuk mengejar cintanya. Kemudian muncul lagi setiap jambangan bunga dan setiap baris ayat cinta lelaki itu di ruang fikirannya. Terbayang wajah tulus dan jujur lelaki itu menantinya. Dan bukan bayangan lagi, lelaki yang dikecewakannya itu sedang berjalan membelakanginya dan dia amat pasti bahawa lelaki itu betul-betul lebur dan terluka.

"Jay..." Suara Huda seraya berpaling ke belakang. Terlihat sweater kelabu dan susuk tubuh Jay masih belum lagi hilang di telan malam. Huda berlari kearahnya. Betul-betul berdiri di hadapan Jay. Jay memberhentikan langkahnya. Memandang Huda, pandangannya mewakili sejuta kekecewaan, sejuta pengharapan, sejuta kerinduan, sejuta rasa cinta, dan semuanya ada pada pandangan itu.

"Huda tipu, sebenarnya Huda tak ada suami. Tidak ada siapa yang boleh mengisi ruang kosong dihati Huda! Sampai akhir hayat pun cinta Huda kekal bersama Jay. Biarlah kita menempuh bersama semua halangan ini, Huda sanggup. Biarlah kita menentang satu dunia, Huda sanggup asalkan dapat hidup di samping Jay..." suara Huda yakin di hadapan lelaki yang menghambakan diri untuk cintanya itu. Seolah tidak percaya, tapi itulah yang sebenarnya. Huda menggenggam lengan baju Jay. Menyandarkan dahi di lengan lelaki yang masih terpaku terharu itu.

Jay mendakapknya. "I love you, will you marry me tomorrow, Huda? " bisiknya ke telinga Huda. Dakapannya semakin kemas.

"I love you too, anyting, i will, i will Jay..." Sahut Huda walaupun tidak membalas, dia membiarkan lelaki itu mendakapnya. Tuhan masih lagi ada teguh di hatinya, tetap dia pegang batasan yang seharusnya dia jaga.

Dalam dakapan Jay akhirnya dua hati itu, dua hati yang selama ini cukup terseksa kerana dipisahkan, mengiktirafkan sebuah janji, bahawa mereka seharusnya hidup semati. Bersama sehingga ke akhir hayat. Malam itu bintang yang kabur dan malap sebenarnya semakin bersinar. Perlahan lahan malam merangkak, malam yang akan bercerita tentang indahnya suasana bulan madu sepasang bakal pengantin baru di negara matahari terbit itu...

-TAMAT-



No comments:

Post a Comment