Monday, September 10, 2012

Bahaya Teh Uncang!




Teh dipercaya dapat memberikan kesihatan bagi tubuh kerana mengandung beberapa zat penting antara lain seperti antioksidan yang berperan penting memerangi radikal bebas dalam tubuh manusia. Tapi budaya minum teh di jaman modern dan serba instan ini sekarang banyak berubah.

Kalau dulu orang membuat teh dengan menyeduh, menyaring dan menyajikannya dalam cawan/gelas, sekarang orang cukup mencelupkan teh uncang yang lebih mudah untuk membuat secangkir teh.

Tetapi dibalik kemudahan-nya ini ternyata tersimpan bahaya bagi kesihatan tubuh manusia. Penyebabnya adalah pada kemasannya, uncang kertas kecil berserat renggang yang mengandung chlorine, yang bisa menggangu kesihatan misalnya kemandulan, kelembapan otak dan kanser.

Saat hendak minum teh, apakah anda terbiasa mencelupkan uncang teh celup berlama-lama? Mungkin anda senang mencelupkan teh lama-lama kerana berpikir semakin lama uncang teh dicelupkan dalam air panas, makin banyak khasiat teh tertinggal dalam minuman teh kerana teh semakin pekat. Jika anda sering merendamnya lama-lama maka berhati-hatilah. kerana chlorine yang terdapat di uncang teh akan ikut larut dalam minuman teh anda.

Uncang Teh Celup
Uncang teh celup terbuat dari kertas yang dibuat dari pulp (hancuran kertas). kerana terbuat dari bahan kayu, hancuran ini berwarna coklat tua, maka untuk membuat serat pulp itu berwarna putih, digunakan sejenis bahan kimia pemutih yang terbuat dari campuran chlorine yang sangat pekat. Zat kimia ini juga befungsi sebagai densinfektan kertas, sehingga kertas bebas dari bakteri pembusuk dan tahan lama. kerana bersifat densifektan, klorin dalam jumlah besar tentu berbahaya. Tak jauh beda dari racun serangga. Banyak penelitian mencurigai kaitan antara asupan chlorine dalam tubuh manusia dengan kemandulan pada pria, bayi lahir cacat, kelembapan otak, dan kanser.  Pada uncang teh celup bila direndam air panas kandungan zat chlorine di uncang kertas teh celup akan larut. Apalagi jika anda mencelupkan uncang teh lebih dari 3 - 5 minit. Dan tentunya hal ini akan menimbulkan bahaya bagi kesihatan anda.

Jadi apa jalan penyelesaiannya?
Yang pertama, jangan terlalu lama merendam teh celup dalam air panas, jangan lebih dari 3 minit. Yang kedua, kalau bisa hindari penggunaan teh celup, sebagai gantinya, kembali seperti dulu, dengan menggunakan teh serbuk, atau teh teko, kalau mau lebih nikmat lagi, biasakan minum teh seperti di China, Korea atau Jepun, ini bisa menenangkan dan meningkatkan rasa hormat kepada orang lain, kerana pada intinya, ritual minum teh adalah penghormatan kepada orang yang dilayani, sekaligus memberikan kehormatan kepada orang yang diberi kesempatan melayani, dengan menuangkan teh ke mangkuk rekan di hadapannya.

Lindungi keluarga anda dari gangguan kesihatan di masa depan. Mulai sekarang, jangan biarkan teh celup anda tercelup lebih dari 3 minit. Atau, kembali ke cara yang sedikit kuno: Gunakan teh serbuk. Minumlah teh, bukan klorin… :)

No comments:

Post a Comment